Tips in Financial Management : Layman's Advice
Kalau kita tengok sekarang ni, rata-rata ramai yang akan "pokai", especially hujung bulan, ataupun sesetengah bulan yang "duit terbelanja lebih sikit".
So harini saya akan kongsikan beberapa tips yang mudah dan praktikal supaya kita semua boleh jadi financially well-managed supaya "financial stability" boleh menjadi satu realiti.
FINANCIALLY STABLE. Apa tu?
"Financial stability is defined in terms of its ability to facilitate and enhance economic processes, manage risks, and absorb shocks."
https://www.researchgate.net/publication/5124424_Defining_Financial_Stability
Tak bermaksud takde hutang langsung. Tak bermaksud kereta, rumah, semua dah habis bayar. Tak tak.
Maksudnya, you are earning enough or more to support your daily expenses, ada back-up sekiranya berlaku perkara yang tak diingini, dan ada savings.
Macam mana nak tahu sama ada income anda adalah sufficient untuk menampung perbelanjaan?
Macam mana nak pastikan cukup duit sehingga next gaji sampai?
1) List!
Commitment - Benda yang tetap kena bayar setiap bulan, regardless of whether kau ada duit atau tak. duit poket sendiri, duit poket mak ayah, kereta, health insurance, PTPTN, bil utiliti, bil phone, internet, sewa rumah, makanan kucing dll.
Keperluan - Benda yang penting untuk kelangsungan hidup.
Kehendak - Tak salah kalau kumpul duit untuk beli dia, tapi prioriti terakhir.
Savings - 10% dari income, letak kedalam bank account lain. Better still, kalau korang berkemampuan dan berpengetahuan, boleh gunakan duit ni untuk investment.
#Tips untuk kereta!
- Tahun kena bayar road tax & insurance. Setiap 6 bulan kena service.
SET ASIDE DUIT SIAP2!
Contohnya: Roadtax RM20 + Insurance RM650.
Tak ke teruk kena bayar untuk bulan tu dekat RM700? memang pokai teruk la.
TAPI....... kalau bahagikan RM700/12bulan? RM58.30. Not to bad, kan?
Service pulak, kalau Perodua kan dia ada buat service planning, jadi lepas berapa ribu km atau berapa bulan, kena service apa, tukar apa. Dan biasanya diorang boleh bagi estimated budget untuk service tu. Pun boleh bahagi RM350/6 bulan.
Jangan lupa untuk tayar dan juga back-up kalau ter-rosak tiba2.
Planning macam ni boleh di-apply untuk benda-benda lain jugak yang dibayar annually atau bi-annually.
SEKIRANYA ADA PLANNING UNTUK EXPENSES YANG BESAR! set due date.
contohnya: Aku nak beli laptop berharga RM2,900 dan aku berazam untuk beli laptop ni, tahun depan, bulan 7. So RM2,900 bahagi berapa bulan, dapatlah jumlah sebulan tu nak simpan berapa RM.
2) Annual Budget Planning
So, lepas dah tahu how much everything costs, berapa bulan nak kumpul duit semua tu, it's time to put it into the budget planning.
Boleh list down every month, berapa expected gaji bersih (dah tolak EPF, SOCSO & EIS), include sekali kalau2 ada expected bonus atau increment bulan tu.
Then, tolakkan lah yang expenses yang kita dah listkan tadi tu.
KENAPA KENA BUAT ANNUAL PLANNING bukan MONTHLY?
sebab kita kena sedar diri yang kita tak mampu nak bayar untuk semua benda in one shot.
and by doing a planning of the whole year, kita boleh tengok sama ada expenditure pattern ni, logical atau tak. doable atau tak.
Kalau contohnya lepas tolak expenses semua, duit tinggal negative, apa perlu buat? tang mana nak tangguh? kat mana nak stretch?
3) Daily Expenditure Records
Tadi bahagian planning. Ni records pulak. Lepas hang dah plannnnnn elok2, transaction tu tulis la somewhere. Beli apa, berapa RM. Ada yang old fashion tulis dalam buku. Ada husband and wife ni buat whatsApp group. Kalau aku, tulis kat Telegram group.
Yang ni, kena jujur lah. Supaya kalau ada lompong2 ttiba bajet tersasar jauh, at least boleh post-mortem dan tau kenapa boleh tersasar, dan macam mana nak overcome pada bulan-bulan yang akan datang, supaya tak terus tersasar.
4)
i) ukur baju di badan sendiri - belanja ikut kemampuan jangan budayakan "biar papa asal bergaya"
ii) know your priorities
iii) sedar yang kita ni takkan hidup selamanya - cukupkah bekalan untuk kita tinggalkan kepada orang yang tersayang, sekiranya kita tiada lagi di dunia ini untuk menampung mereka? adakah kita tinggalkan mereka dengan duit belanja, ataupun gunung-ganang hutang hanya kerana semasa kita hidup, kita cuba untuk "impress" kan orang sekeliling yang kita tak suka pun sebenarnya.
So harini saya akan kongsikan beberapa tips yang mudah dan praktikal supaya kita semua boleh jadi financially well-managed supaya "financial stability" boleh menjadi satu realiti.
FINANCIALLY STABLE. Apa tu?
"Financial stability is defined in terms of its ability to facilitate and enhance economic processes, manage risks, and absorb shocks."
https://www.researchgate.net/publication/5124424_Defining_Financial_Stability
Tak bermaksud takde hutang langsung. Tak bermaksud kereta, rumah, semua dah habis bayar. Tak tak.
Maksudnya, you are earning enough or more to support your daily expenses, ada back-up sekiranya berlaku perkara yang tak diingini, dan ada savings.
Macam mana nak tahu sama ada income anda adalah sufficient untuk menampung perbelanjaan?
Macam mana nak pastikan cukup duit sehingga next gaji sampai?
1) List!
Commitment - Benda yang tetap kena bayar setiap bulan, regardless of whether kau ada duit atau tak. duit poket sendiri, duit poket mak ayah, kereta, health insurance, PTPTN, bil utiliti, bil phone, internet, sewa rumah, makanan kucing dll.
Keperluan - Benda yang penting untuk kelangsungan hidup.
Kehendak - Tak salah kalau kumpul duit untuk beli dia, tapi prioriti terakhir.
Savings - 10% dari income, letak kedalam bank account lain. Better still, kalau korang berkemampuan dan berpengetahuan, boleh gunakan duit ni untuk investment.
#Tips untuk kereta!
- Tahun kena bayar road tax & insurance. Setiap 6 bulan kena service.
SET ASIDE DUIT SIAP2!
Contohnya: Roadtax RM20 + Insurance RM650.
Tak ke teruk kena bayar untuk bulan tu dekat RM700? memang pokai teruk la.
TAPI....... kalau bahagikan RM700/12bulan? RM58.30. Not to bad, kan?
Service pulak, kalau Perodua kan dia ada buat service planning, jadi lepas berapa ribu km atau berapa bulan, kena service apa, tukar apa. Dan biasanya diorang boleh bagi estimated budget untuk service tu. Pun boleh bahagi RM350/6 bulan.
Jangan lupa untuk tayar dan juga back-up kalau ter-rosak tiba2.
Planning macam ni boleh di-apply untuk benda-benda lain jugak yang dibayar annually atau bi-annually.
SEKIRANYA ADA PLANNING UNTUK EXPENSES YANG BESAR! set due date.
contohnya: Aku nak beli laptop berharga RM2,900 dan aku berazam untuk beli laptop ni, tahun depan, bulan 7. So RM2,900 bahagi berapa bulan, dapatlah jumlah sebulan tu nak simpan berapa RM.
2) Annual Budget Planning
So, lepas dah tahu how much everything costs, berapa bulan nak kumpul duit semua tu, it's time to put it into the budget planning.
Boleh list down every month, berapa expected gaji bersih (dah tolak EPF, SOCSO & EIS), include sekali kalau2 ada expected bonus atau increment bulan tu.
Then, tolakkan lah yang expenses yang kita dah listkan tadi tu.
KENAPA KENA BUAT ANNUAL PLANNING bukan MONTHLY?
sebab kita kena sedar diri yang kita tak mampu nak bayar untuk semua benda in one shot.
and by doing a planning of the whole year, kita boleh tengok sama ada expenditure pattern ni, logical atau tak. doable atau tak.
Kalau contohnya lepas tolak expenses semua, duit tinggal negative, apa perlu buat? tang mana nak tangguh? kat mana nak stretch?
3) Daily Expenditure Records
Tadi bahagian planning. Ni records pulak. Lepas hang dah plannnnnn elok2, transaction tu tulis la somewhere. Beli apa, berapa RM. Ada yang old fashion tulis dalam buku. Ada husband and wife ni buat whatsApp group. Kalau aku, tulis kat Telegram group.
Yang ni, kena jujur lah. Supaya kalau ada lompong2 ttiba bajet tersasar jauh, at least boleh post-mortem dan tau kenapa boleh tersasar, dan macam mana nak overcome pada bulan-bulan yang akan datang, supaya tak terus tersasar.
4)
i) ukur baju di badan sendiri - belanja ikut kemampuan jangan budayakan "biar papa asal bergaya"
ii) know your priorities
iii) sedar yang kita ni takkan hidup selamanya - cukupkah bekalan untuk kita tinggalkan kepada orang yang tersayang, sekiranya kita tiada lagi di dunia ini untuk menampung mereka? adakah kita tinggalkan mereka dengan duit belanja, ataupun gunung-ganang hutang hanya kerana semasa kita hidup, kita cuba untuk "impress" kan orang sekeliling yang kita tak suka pun sebenarnya.
iv) Jangan lupa invest untuk akhirat. Sedekah la. Sedekah ikut kemampuan. Tapi make it a habit. Tak semestinya dengan wang ringgit. Belanja orang makan ke, masukkan ke tabung masjid ke, bagi baju dekat rumah anak yatim ke. Apa2 sahaja. Sebab apa? The more you give, the more you get. Kalau bukan di dunia, mungkin di akhirat sana. :)
Comments